Näide

Eesti otsib neonatsi

Kuidas parodeeriv video muutus uude konteksti asetatuna Eesti suhtes vaenulikuks väärinfoks.

Tujurikkuja algne sketš, mida Vene meedia kasutas valeuudise loomisel.

Seda 2008. aastal valminud Tujurikkuja sketši „Eesti otsib neonatsi“ kajastati 2015. aastal Vene meedias näitena Eesti natsikooli promovideost. Nii toimus kontekstinihestamine, kus seitse aastat varem meelelahutajate poolt loodud satiirilist ja parodeerivat videot esitati reaalsuse tõsise ning päevakajalise kajastuse pähe.

Tujurikkuja klipil põhinev vääruudis Vene telekanalis. Ekraanitõmmis.

Parodeeriv video muutus uude konteksti asetatuna Eesti suhtes vaenulikuks väärinfoks. Video sobis hästi Eesti-vastaseks infomõjutustegevuseks, kuna ühelt poolt võimaldas see šokeerivuse – Eestis korraldatakse noorte kui haavatava grupi hulgas natsiteemaline ehk väga tugevate tabudega ümbritsetud võistlus – tõttu vaataja tähelepanu püüda. Teisalt aga sobitus video Venemaa Föderatsiooni strateegilise loojutustamise ühe Eesti-vastase alusteemaga ehk looga sellest, et Eesti on natsiriik ning eestlased on fašistid (vt selle kohta lähemalt Propastopi lehel).

Kuula

Mis on väärinfo?